استاد لطفا خودتان را معرفی می کنید؟

بنده علی طولابی متولد 1362.08.25در شهرستان کوهدشت واقع در لرستان و دارای مدرک دکتری بهداشت محیط هستم. در حال حاضر ساکن شهرستان بم می باشم و در دانشگاه علوم پزشکی بم مدیر آموزش دارای سمت های مدیر آموزش وعضو هیئت علمی دانشکده بهداشت هستم.

ادامه گفت و گو در ادامه مطلب

روند تحصیلی شما به چه صورتی بوده است؟

بعد از اتمام تحصیلات دبیرستان در رشته ی علوم تجربی، در سال 1382در رشته ی کاردانی مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی ایلام پذیرفته شدم و بلافاصله بعد از اتمام مقطع کاردانی در دانشگاه علوم پزشکی همدان مشغول به تحصیل شدم، بعد از فارغ التحصیلی از مقطع کارشناسی تا سال 1387به عنوان مسئول واحد بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت شهید عباسی شهرستان کوهدشت مشغول به کاربودم وسال بعد در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی کرمان پذیرفته شدم.

 

از چه زمانی در دانشگاه علوم پزشکی بم  شروع به کار کردید؟

بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد،در شهریور سال 1390 در دانشگاه علوم پزشکی بم شروع به کار کردم و اولین تجربه تدریسم در واحد های اپیدمیولوژی برای نخستین ورودی های رشته علوم آزمایشگاهی در سال1391بود.

 

انگیزه شما برای تاسیس دانشکده بهداشت چه بود؟

نبودن رشته بهداشت محیط در دانشگاه علوم پزشکی بم و پیرو آن نبود زمینه ی فعالیت مرتبط با رشته و تحصیلات و همچنین ابلاغ ریاست دانشگاه و معاونت آموزشی وقت، مبتنی بر ماموریت تاسیس دانشکده بهداشت و رشته ی بهداشت عمومی، مهندسی بهداشت محیط، مهندسی بهداشت حرفه ای  و مدیریت خدمات بهداشتی  و درمانی بنده را بر آن داشت که پیگیری های لازم جهت تاسیس دانشکده را انجام دهم ، با حمایت معاون محترم بهداشتی  وزارت متبوع و دیگر اساتید بزرگوار بهداشت محیط مجوز تاسیس رشته های مذکور و دانشکده بهداشت در سال 1391 ابلاغ گردید.

 

نتایج فعالیت ها:

1.تاسیس دانشکده بهداشت به همراه 4 رشته مصوب شامل بهداشت محیط در مقطع کارشناسی و کاردانی ،کارشناسی بهداشت حرفه ای و کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی و کارشناسی بهداشت عمومی و 24 ردیف نیروی انسانی  و هیئت علمی و کارکنان اداری

2.تاسیس رشته بهیاری در 2 هنرستان واقع در ریگان و فهرج

3.سرپرستی و ریاست دانشکده بهداشت تا دی ماه سال 1395

4. تجهیز و تاسیس آزمایشگاه ها و کارگاه های دانشکده بهداشت

 

از رشته مهندسی بهداشت محیط رضایت دارید؟

در ابتدا به دلیل پیدایش چراها در ذهنم در مقایسه با رشته های دیگر موجب نارضایتی هم  شده بود اما  اگر به گذشته باز گردم  قطعا رشته ی مهندسی بهداشت محیط را مجددا انتخاب خواهم کرد اما از مسیری دیگر.

 

رشته مهندسی بهداشت محیط از دید گاه شماچگونه است ؟وفرصت های شغلی این رشته را معرفی کنید.

بهداشت محیط کاربردی ترین و کلیدی ترین رشته در میان رشته های بهداشت بوده و به دلیل نظارت این رشته در حیطه های مختلف از جمله سلامت آب آشامیدنی، هوا و آلودگی آن ، تصفیه فاضلاب، بهداشت مسکن  و روش های مبارزه با ناقلین ، کشاورزی ، و به طور خلاصه تمامی عوامل محیطی  موثر بر سلامت انسان حائز اهمیت می باشد فارغ التحصیلان این رشته می توانند در مراکز بهداشتی، بیمارستان های خصوصی و دولتی، آموزش و پرورش ،سازمان آب و فاضلاب  (آبفا) ، دفترهای پیشخوان (صدور کارت تندرستی) و موسسات دانش بنیان و... مشغول به کار شوند.

 

در چه زمینه های غیر درسی علاقمند به فعالیت هستید؟

علاوه بر فعالیت های مختلف در حوزه دانشگاه ،علاقه وافر به انجام فعالیت های کشاورزی دارم.

 

از نظر شما دانشجویان دیروز و امروز چه تفاوت هایی دارند؟

  از نظر بنده دانشجویان  دیروز احساس مسئولیت و تحمل بیشتری در محیط تحصیل و صبر بیشتری در مواجه  با مشکلات داشتند و نسبت به امور پیگیری  بیشتری داشتند اما دانشجویان امروز با توجه به امکانات آموزشی و رفاهی ،توقعات و انتظارات بیشتری داشته و در اظهار نظر و بیان عقاید آزاد بوده، اما علاقه مندی چندانی از خودشان نشان نمی دهند.

 

جالب ترین خاطره دانشجویی شما چه بوده است؟

یکی از جالب ترین خاطره های دوران دانشجویی من خاطره ای مربوط به زندگی خوابگاهی و نداشتن تجربه کافی در ابتدای ورود به خوابگاه بود.داستان بدین گونه بود که یک روز دانشجویان ترم های بالاتر بر حسب اتفاق به اتاق دانشجویان جدیدالورود آمدند و به ما  اعلام کردند که تمامی افراد جدید الورود می بایست جهت دریافت ژتون طناب به واحد سرپرستی خوابگاه مراجعه کنند و طناب اختصاصی را دریافت کرده و در مکان معین جهت خشک نمودن لباس ها نصب کنند، پیرو این اتفاق بنده  به همراه دوستان به واحد سرپرستی مراجعه کرده و تقاضای ژتون طناب کردیم ، برعکس انتظارات با چهره متعجب سرپرست و خنده های بسیار دانشجویان حاضر در مکان مواجه شدیم.

 

صحبتی با دانشجویان دارید؟

با توجه به اینکه دانشجویان در جامعه جایگاه ویژه و پر اهمیتی دارند، بنده به رشد علمی همراه با رشد اجتماعی و اخلاقی تاکید دارم و همچنین از آنها می خواهم که در زمینه ای متفاوت هدفمند عمل کرده و مسئولیت پذیر باشند و فرصت های پیشرفت و ترقی را از دست ندهند.