مطالب تازه این هفته در مورد :
دوش های آینده ،نمونه های خارجی برای مقابله باکم آبی ،ردیابی آب در زیر زمین با دستگاه اختراعی آب یاب ،شیوه های ساده صرفه جویی آب در اتریش ،کم آبی بزرگترین بحران دنیا در 10 سال آینده و ....

 کمتر دانلود کنید تا در آب صرفه جویی کنید!

همه این مطالب را در ادامه مطلب بخوانید

دوش های آینده :

سوئد یکی دیگر از کشورهایی است که به راه حل های فناورانه علیه بحران آب پرداخته است به عنوان مثال چندی پیش ،مهندس ایرانی مقیم سوئد با اختراع یک دوش متفاوت و شگفت انگیز که به صرفه جویی و استفاده بهینه از آب می پرداخت توانست در صدر اخبار تکنولوژی دنیا قرار بگیرد.

همچنین مهرداد محجوبی ،مخترع و مدیر عامل شرکت( orbital systems) در کشور سوئد است که موفق به اختراع دوشی شد که به عناوینی مانند ((دوش فضایی ))یا ((دوش آینده ))شناخته میشود ، این دوش از قابلیت تصفیه بیش از 90% درصد آب مصرف شده و دوباره برگرداندن آب مصرفی به سر دوش را برخوردار است.

 

نمونه های خارجی برای مقابله باکم آبی :

اینکه کشورهای دنیا چه راه حل هایی را علیه معضل کم آبی اندیشیده و انجام می دهند ، سوالی است که همیشه مطرح میشود.

بحران کم آبی در ایالت کالیفرنیا آمریکا تا جایی پیش رفته که افرادی با عنوان ((پلیس آب ))به درب منازل شهروندان کالیفرنیایی مراجعه کرده و آنها را از خطرات کمبود آب ،مصرف صحیح آب و راه حل هایی علیه هدر رفتن آب و....آگاه میکنند.

 

ردیابی آب در زیر زمین با دستگاه اختراعی آب یاب :

(دستگاه ردیاب آب در منابع زیرزمینی ) از دیگر اختراعات محققان داخلی است که از طریق آن آبهای اعماق زمین بدون نیاز به عملیات حفاری از روی زمین شناسایی می شوند.

سید علی حمیدی سنگدهی ، مخترع دستگاه( آب یاب ارشک ) در گفتگو با مهر گفت: شناسایی منابع آب زیر زمینی و امکان حفرچاه برای اهداف متعدد با انجام یکسری مطالعات و عملیات مختلف زمین شناسی ،ژئوفیزیک و روش های مختلف سنجش از راه دور امکان پذیر است که نیاز به زمان زیادی دارد از این رو این دستگاه می تواند آب را بدون هیچ گونه محدودیتی از نظر فاصله مکانی و از طریق تلفن یا تصویر ماهواره ای  google earth ردیابی و ویژگی های کمی و کیفی آب را در لایه های زیر زمینی به صورت داده، ارائه کند.

 

شیوه های ساده صرفه جویی آب در اتریش :

زهره استیری یکی از شهروندان ایرانی مقیم اتریش است که از شیوه های کم هزینه و مبتکرانه صرفه جویی در مصرف آب در این کشور می گوید:روز های آفتابی اتریش انگشت شمار است و آسمان اتریش فقط یک ماه در سال آفتابی است ،ولی با این حال پنل های خورشیدی برپشت بام همه ی خانه ها نصب شده است ولی تآکید بر استفاده از روش های ساده برای صرفه جویی در مصرف آب دارد .در اتریش از پنل های خورشیدی برای تآمین برق یاگرم کردن آب استفاده می شود همچنین برای صرفه جویی در مصرف آب بشکه های  220لیتری در زیر ناودان خانه قرار میدهند تا لبریز از آب باران شود و از این آب برای آبیاری باغچه و شستشو استفاده می کنند.

 

کم آبی بزرگترین بحران دنیا در10سال آینده

صندوق جهانی طبیعتwff )  ) بحران کم آبی را دومین بحران بزرگ دنیا طی 10سال آینده اعلام کرده که این بحران در کشورهای اروپا و آسیا بیش از دیگر کشورهای دنیا دیده میشود .پیش بینی میشود سهم خشکسالی ها در دنیا به دلیل تغییرات اقلیمی و جوی در سالهای آینده 10% درصد رشد داشته باشد.

بر اساس تعریف بانک جهانی ،کشوری که سالیانه کمتر از1000 متر مکعب آب قابل شرب برای هریک از شهروندانش داشته باشد با کمبود آب مواجه است ،بر مبنای این تعریف ایران تنها کشوری نیست که با بحران کم آبی مواجه است .از سوی دیگر ناسا نیز در گزارش های متعددی هشدار داده است که جهان زمینیان به سمت کمبود آب پیش رفته و دریاچه های بزرگ جهان درحال ناپدید شدن هستند.

 

 کمتر دانلود کنید تا در آب صرفه جویی کنید!

باتوجه به نتایج تحقیقات انجام شده مراکز و سرورهای داده و همچنین بانک های اطلاعاتی عمده ی دنیا نه تنها از آب برای خنک کردن استفاده میکند بلکه با توجه به مصرف مقادیر عظیم انرژی فشار مضاعفی بر منابع وارد می کنند. با توجه به مصرف چرخ دنده ای آب و انرژی ،مصرف بیش تر انرژی به   معنای  مصرف بیشتر آب می باشد.با پیشرفت تکنولوژی و استفاده روز افزون کاربران اینترنتی از سرورها و مراکز داده انتظار می رود که این بخش به زودی تبدیل به کمیت تلف کننده عمده انرژی و آب تبدیل می شود وهمچنین این بخش بزودی گوی سبقت در تولید گازهای گلخانه ای را ازصنعت هوانوردی خواهد بود.اما تاکنون کمتر کسی از اثرات چشم گیر این بخش بر منابع آبی خب ردارد.این تحقیق زنگ خطری برای تامین کنندگان پایگاه های اطلاعاتی و سرورهای داده است که در حال حاضر بیشتر در کشورهای توسعه یافته مستقر هستند.همچنین نتایج تحقیقات نشان می دهد که ردپای آبی تبادل 1گیگابایت اطلاعات می تواند به اندازه ی ردپای آبی یک کیلوگرم گوجه فرنگی یا 200لیتر آب باشد.پس میتوان با صرفه جویی در مصرف اینترنت از فشارهای روز افزون بر منابع آبی کم کرد.

 

قابل شرب کردن آب در 10 دقیقه:

اختراع دیگر میتواند آب ها و پساب هایی که  یکبار مورد استفاده قرار گرفته اند را به آب آشامیدنی تبدیل کند این دستگاه بیشتر در شرایط اضطراری قابل کاربرد است.

احمد بهرام ،مخترع (سیستم گندزدائی الکتریکی آب در شرایط اضطراری )به مهر گفت:

با استفاده از این سیستم می توانیم آب چاه ها (آب های تصفیه نشده )را تصفیه و در شرایط بحرانی همچون زلزله ،سیل و جنگ برای آشامیدن استفاده کنیم ،این سیستم ضدعفونی کننده قادر است در زمان 10دقیقه 10لیتر آب را گندزدائی و قابل شرب کند.

وی در مورد اختراع دیگر خود که امکان تبدیل فاضلاب صنعتی به آب های غیر قابل شرب را مهیا می کند گفت:

 از روش «الکتروکئولاسیون» برای تبدیل فاضلاب صنعتی به آب های غیرقابل شرب بهره بردیم، تا از این آب برای آبیاری باغ ؛ باغچه و مزارع استفاده شود و این روش می تواند از هدر رفت آب در زمان آبیاری جلوگیری کند.

یکی از بخش هایی که بیشترین مقدار مصرف آب دنیا را به خود اختصاص داده بخش کشاورزی است که به اذعان کارشناسان بیش از 80% درصد مصرف آب در آن اتفاق می افتد، با این حال روش های بسیاری هم برای صرفه جویی دراین بخش در نقاط مختلف دنیا به کارگرفته شده است.

استفاده از آبیاری قطره ای به جای غرقابی ، اصلاح کشت و گونه های مختلف کشاورزی مقاوم در برابر کم آبی و جایگزینی کشت های گلخانه ای هیدروپونیک (کشت بدون خاک )به جای روش های سنتی یکی از انواع آن است. چنانچه در کشت طبقاتی به روش هیدرو پونیک در ژاپن تا 99% درصد در مصرف آب صرفه جویی کرده اند و با یک درصد آب مصرفی در کشت رایج توانسته اند کشت هیدروپونیک را انجام دهند

این روش کشت در مناطق کویری ایران بسیار به صرفه خواهد بود هر چند به اذعان برخی کارشناسان،  این روش اگر کنترل شده نباشد خود میتواند آلودگی آب را به همراه بیاورد ،با این حال صد درصد کشت های گلخانه ای هلند کشت هیدروپونیکی است.

آب باران میتواند یکی از راه حل های مهم برای استفاده حداکثری از آب باشد.

مخترعان کشورهایی مانند هند و مالزی به دنبال اختراع دستگاه ها یا سیستم هایی هستند که بتوانند استفاده بیشتری از آب باران داشته باشند.

استفاده از انرژی های تجدیدپذیر مانند انرژی بادی یا خورشیدی در برخی کشورها ازجمله استرالیا کاربرد پیداکرده است ،این منابع پاک میتواند جایگزین سوخت های فسیلی شوند، از انتشار گاز گلخانه ای ممانعت کرده و از گرم شدن زمین و آب شدن یخچال های طبیعی که نتیجه ای جز مصرف بی رویه آب ندارد جلوگیری کند.


تصفیه و استفاده از آب باران:

آب باران میتواند یکی از راه حل های مهم برای استفاده حداکثری از آب باشد مخترعان کشور هایی مانند هلند و مالزی به دنبال اختراع دستگاه ها و سیستم هایی هستند که بتوانند استفاده بیشتری از آب باران داشته باشند.

همچنین فائو در گزارشی آورده است : با استفاده از تکنولوژی هسته ای می توان به اصلاح گونه های مختلف کشاورزی پرداخت تا نه تنها آنها را در برابر کم آبی مقاوم کرد بلکه با آب کمتر نیز بتوان محصولات بیشتری در اختیار داشت ،برای مثال کاکائو و قهوه در کشور شیلی اصلاح شده اند تا با استفاده از تکنولوژی هسته ای کشت شوند.

فائو در ادامه این گزارش گفته است: تکنولوژی هسته ای میتواند 25% درصد از تلفات آب در کشاورزی را کاهش دهد.

در کنار همه ی اینها میتوان از انرژی های تجدیدپذیر مانند انرژی های بادی یا خورشیدی نیز یاد کرد.

این فناوری ها میتوانند جایگزین سوخت های فسیلی شوند ،از انتشار گاز های گلخانه ای ممانعت کرده و از گرم شدن زمین و آب شدن یخچال های طبیعی که نتیجه ای جز مصرف بی رویه آب ندارد جلوگیری کنند.

مسئولان ایالت کالیفرنیا از راهکار جالبی برای جلوگیری از تبخیر آب مخزن ((سیلمار))در کالیفرنیا استفاده کردند ، آنان 96 میلیون توپ سیاه پلاستیکی را روی این مخزن رها کرده اند، توپ های تیره رنگ به شکلی طراحی شده اند که نه تنها آب را از هر گونه آلودگی حفظ میکنند بلکه مانع از تبخیر آن نیز میشوند،این توپ ها به سادگی روی آب شناور شده و از تابش پرتوهای خورشید جلوگیری میکنند.